30. dubna 2010, napsal Vláďa Novotný
Web je plný spousty "profesionálních" webdesignérů, jak poznat z pohledu laika, že své práci rozumí? Přečtěte si několik rad, které každý kvalitní tvůrce webů dodržuje.
Webové stránky jsou nejlevnější a nejúčinnější reklamou, přesto řada firem, živnostníků a organizací vlastní stránky, které je prezentují nedůstojně. Zamyslete se i vy, jestli se za své stránky nemusíte stydět.
Nedávno mě oslovila jedna velká strojírenská společnost; hlavní kritérium - stránky co nejlevněji. Zakázky prý získávají stejně jinde, web mají v podstatě jako vizitku. S podobným názorem se setkávám velice často. V pořádku, pak by však z takové vizitky mělo jít jasně poznat, co daná firma nabízí a jak a koho kontaktovat pro případnou spolupráci.
Dokonalé webové stránky neexistují. Uživatelé si často kvalitu spojují s velikostí. Je-li někdo známý např. Seznam, T-Mobile či jiná velká společnost, jisté chyby si může dovolit - uživatelé jsou k nim tolerantnější a okamžitě neodejdou, pokud nenajdou hned to, co hledají.
Nejpravděpodobněji nejste velice známí a chcete získat peníze od klientů díky vaším webovým stránkám, následující rady vám k tomu můžou pomoct.
Uživatelé hledají na vašich stránkách informaci, nepřišli se podívat na obálku. Řada klientů investuje do grafického návrhu stránek desítky tisíc a přitom nedají téměř nic na kvalitní zhotovení textů.
Zamyslete se, co uživatelé opravdu hledají, nepřesouvejte na web zbytečně interní předpisy. Mnohem více je bude zajímat, v čem vynikáte o proti konkurenci a hlavně co jím dáte lepšího, levněji atd.
Známým omylem je, že stránky musí být originální. Důležité je, aby to co nabízíte uživatele zaujalo.
Ve svých stránkách se zaměřte na jádro vaší činnosti. Na internetu je tolik webů, jež obsahují informace, které nikdo nečte a ztrácí se tak to důležité. Jste-li restaurace nemusíte ukazovat čas, svátky či jiné zbytečnosti, raději se zaměřte ať je váš jídelníček a provozní doba platná.
Snažte se průběžně doplňovat obsah. Uživatelé budou mít k vám větší důvěru, když vaše poslední reakce nebude několik let stará.
Nenuťte uživatelé na svých stránkách přemýšlet. Chování uživatelů na stránkách není žádná alchymie, ale již mnoho let testovaný obor. Hlavní představitelem je Jakob Nielsen, který srozumitelně popisuje, jak se uživatelé na internetu chovají a co od webových stránek očekávají.
Laik nedokáže poznat kvalitu stránek. Webové stránky jsou komplexním dílem a stejně tak jak u stavby domů nepoznáte jeho kvalitu podle fasády, tak to platí i u tvorby webových stránek. To co hledáme, jsou chyby, kritizovat je totiž vždy snadnější.
Toto kritérium je často přeceňované, přesto se kvalitní kodér chybám vyhýbá. Do validátoru vložíte příslušnou url adresu a dozvíte se, jak kodér pracoval.
Není pod textem žádný obrázek, či barevný přechod? Je písmo dostatečně čitelné? Ideální je černé písmo na bílém podkladu. Netiskne se zbytečný obsah? Je dostatečně velké řádkování? Lze zvětšit písmo v prohlížečích Internet Exploreru (ctrl+pohyb kolečkem) - ne, pak webdesignér o použitelnosti zřejmě ještě neslyšel.
Jsou odkazy podtržené? Vybraná položka v navigaci není odkazem a je zvýrazněná? Navigace je jednoduchá a přehledná? Vystihuje text v url adrese obsah stránky? Má každá stránka svůj titulek? Neotvírají se stránky v nových oknech? Nemusíte neustále vodorovně scrolovat?
Obsahuje text výstižné nadpisy? Jsou určitá slova zvýrazněná? Neobsahuje text zbytečné pravopisné chyby? Je text členěn do odstavců?
Načítají se stránky rychle? Nerozpadá se design při změně velikosti písma či velikosti okna? Nezastiňuje grafika text? Pryč je doba kdy grafika hrála na webu hlavní roli, správně navržený grafický vzhled uživatele nevyrušuje, navodí příjemný dojem a zvýrazní důležitou informaci.
Nemusíte znovu vyplňovat všechny kolonky formuláře při jeho špatném vyplnění? Jsou všechny odkazy funkční?
Neobjevuje se text: Stránky ve vývoji? Neobjevujete na stránkách chybové hlášky?
Jak vidíte kritérií je opravdu mnoho a to jsem vybral jen pár, jež jdou na první pohled poznat. Kvalitu stránek je pak nutné posuzovat z řady dalších hledisek. Investice do webových stránek bývá často nákladnou záležitostí, proto si dobře promyslete, s kým budete spolupracovat.
Kvalitně zpracované, přehledné stránky vám vydrží řadu let a brzy se vám investice do nich vrátí.
© 2010 - 2024 Vláďa Novotný, všechna práva vyhrazena